Fem fortolkninger af 1700-tallet

I Galleriet Christina Lykke i hjertet af Aarhus kan man alle festivalugens dage komme forbi og se fem forskellige fortolkninger af 1700-tallet. Kineserier, pudderparykker, lyst, dannelse og videnskab er nogle af de stikord, der har inspireret de fem aarhusianske fotografer.

I ly for midtbyens larm ligger Galleriet Christina Lykke gemt i en sidegade til Østboulevarden i Aarhus midtby. På de store hvide vægge hænger fem forskellige fortolkninger af 1700-tallet. Ejer, Christina Lykke, på 29 har fået fem aarhusianske fotografer til at lave hver deres fortolkning af århundredet ud fra tre stikord.

Fotografierne er vidt forskellige, men det er ifølge galleriejer, Christina Lykke, der selv er uddannet fotograf, ikke så underligt, da hver fotograf til dagligt fotografere inden for hvert deres genre – mad, beauty, mode, kunst og all-around kreativitet.

’Kineserier’ i madform
Fotografen Lykke Rump har fået stikordene ’Kulturmøder, slaveri og kineserier’ til inspiration. Her har han taget udgangspunkt i ’kineserier’ og koblet det sammen med, at man i 1700-tallet begyndte at importere varer fra Kina. Resultatet er blevet fire fotografier af fire forskellige varer: te, porcelæn, silke og farverigt tapet.

Lykke Rumps erfaring med madfotografering skinner stærkt igennem. Linjerne er meget rene, og man associerer til billeder af forskellige madingredienser i meget klare farver, som man ser dem i en kogebog.

Moderne pudderparyk
Anne Højlund Nicolajsen er en forholdsvis ny fotograf, der fornyelig er flyttet til New York. Hun arbejder meget med mode- og beautyfotografier, og hun har fået stikordene ’Opdagelse, pøbel og pudderparykker’.

Hun har valgt at tage udgangspunkt i ’pudderparykker’ og lavet et beautyfotografi af en ung pige med sorte læber og hud som hvidt porcelæn. Iført en moderne rokokokjole i sort/hvid bærer hun en moderne udgave af den famøse pudderparyk. Anne Højlund Nicholajsens beautyerfaring ses i de æstetisk rene linjer og grafikken.

Lysten er i fokus
Jakob Mark arbejder til dagligt meget med mode. Han fik stikordene ’Lyst, straf og maskerade’, hvor specifikt ’lyst’ blev hans fokus. Han har fået en svensk model med tatoveringer fløjet til Danmark for at posere på hans fotografi. Hendes tatoveringer – specifikt portrættet af en stor ørn, der går fra kraveben til kraveben, så hele hendes brystkasse er tildækket – skaber kontrasterne til 1700-tallet.

Med endnu en moderne udgave af pudderparykken og iført lingeri sidder hun med spredte ben. Linjerne er mere tåget end Anne Højlund Nicolajsens fotografi, og stemningen er derfor mere sensuel.

Kunstnerisk dannelse og bondeliv
Ragne Sigmond er norsk og arbejder meget kunstnerisk med hendes fotografering ved hjælp af langtidseksponering, hvilket giver hende mulighed for at ’male’ med lamper omkring hendes motiv. Det giver hendes to fotografier på udstillingen et kunstnerisk præg, hvor farverne løber ud i hinanden.

Med stikordene ’Dannelse, bondeliv og salonkultur’ har hun fotograferet henholdsvis en pige i en 1700-talskjole lavet af sider fra bøger og nodehæfter samt en mand i bar overkrop sammenkrummet i en boks. Begge fotografier er i grønne og røde efterårsfarver, og lagene i dem er mange.

Ragne Sigmonds brug af langtidseksponering gør, at hendes fotografier er dem i udstillingen, der minder mest om malerier.

Sci-fi på lærredet
Med stikordene ’Videnskab, dissektion og farefuld færd’ har Jens Peter Engedal skabt et fotografi, hvori alle tre stikord indgår. Hvad, der eftersigende skulle være medlemmer af et rockband, poserer som titaniske krigere på et svævende element af mos, der illustrerer jorden, hen over indvoldene af et dyr.

Christina Lykke fortæller, at det er meget forskelligt, hvordan de fem forskellige fortolkninger opfattes af gallerigæsterne.

- Man skal nok lige nærstudere både billederne og titlerne, så man får stikordene, der har været til inspiration, med i éns vurdering af fotografierne, fortæller hun og smiler, mens hun tilføjer, at Jens Peter Engedals fotografi nok er det, der skaber mest debat.

Af Anne Vegeberg Hansen


14. marts 2012
Ragne Sigmonds maleriinspirerede foto: Foto: Ragne Sigmond
Anne Højlund Nicholajsen arbejder normalt med mode og beauty-billeder, og det ses også i hendes bidrag til udstillingen. Foto: Anne Højlund Nicholajsen
Mia Lykke satte med dette billede spot på fortællingen 'bondeliv'.